میکروبیوتای روده ای و تأثیر آن برفرآیندهای اتوایمیون در دیابت نوع 1

14 مارس 2014 – فعل وانفعالات میکروبیوتای روده ی کودکانی که دارای اتوآنتی بادیهای دیابت هستند با آنچه در کودکان سالم وجود دارد، متفاوت است. حقیقت اینست که این تفاوت ها حتی قبل از قابل تشخیص شدن آنتی بادیها در خون این کودکان دیده می شود، این موضوع بر شواهد روز افزون درباره ی دخالتDNA های میکروبی ( معروف به میکروبیوم ) در ایجاد فرآیندهای اتوایمیون افزوده شد.

نتایج این کار که توسط دانشمندان مرکز هلمهولتز مونیخ انجام شد در مجله ی تخصصی Diabetes  منتشر گردید .

به عنوان بخشی از تحقیقBABYDIET  دانشمندان به مقایسه ی ترکیب و اندرکنشهای میکروبیوتای روده ای در کودکانی که در خونشان اتوآنتی بادیهای اختصاصی دیابت وجود دارد با کودکانی که این نوع آنتی بادیها را ندارند، پرداختند . در تحقیق BABYDIETدانشمندان فاکتورهای تغذیه ای و تأثیر آنها بر خطر ابتلأ به دیابت را بررسی می کنند .

باکتریهای مشابه – فعل و انفعالات متفاوت

در این تحقیق پرفسورAchenbach  و پرفسور Ziegler  از انستیتو تحقیقات دیابت و همکارانشان از مرکز تحقیقات محاسباتی علمی در مرکز هلمهولتز مونیخ درباره ی تعداد و تنوع باکتریهای روده ای در کودکان اتوآنتی بادی مثبت و منفی تحقیق کردند. آنها دریافتند که فعل وانفعالات شبکه ی باکتریایی در روده ی این دو گروه با هم به طور واضحی متفاوت است، حتی در سال اول زندگی و ماهها یا سالهای قبل از تشکیل اتوآنتی بادی اختصاصی دیابت در خون کودکان، این تفاوت مشهود است.

کلونی های باکتریایی میکروبیوم و اطلاعات ژنتیکی درون آنها بروی میزبان تأثیر می گذارد. در برخی موارد، میکروبیوم با انواع مختلف بیماری مرتبط است، برای مثال تصور می شود میکروبیوم روده در پاتوژنز بیماریهای متابولیکی نظیر دیابت نقش داشته باشد. یافته های دانشمندان نشان می دهد نه تنها ترکیب باکتریهای روده ای بلکه روش تعامل در تجمع عملی آنها می تواند بر سیستم ایمنی بدن میزبان تأثیر گذارد.

چه عواملی بر میکروبیوم تأثیر می گذارد؟

پرفسورZiegler  سرپرست این تحقیق می گوید: گستره ای از عوامل خارجی مانند رژیم غذایی ، مواد ضد عفونی کننده یا حتی نوع زایمان می تواند بروی ترکیب باکتریهای روده ای و روشی که آنها برای فعل وانفعالات خود استفاده می کنند، تأثیر گذارد. اگر بتوانیم پارامترهایی را که سبب بروز خصوصیات منفی میکروبیوم ها می شود را بیابیم، می توانیم روشی جدید برای جلوگیری از فرآیندهای اتوایمیون از جمله دیابت نوع 1 پیدا کنیم .

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/273975.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا